Firma wolna od tytoniu

Jak skutecznie pomagać pracownikom w rzucaniu palenia?

– To, czy ktoś pali, to jego sprawa. Jednak palenie w miejscu pracy nie jest już sprawą prywatną – podkreśla Prezydent Pracodawców RP Andrzej Malinowski. – Dlaczego? Jak zawsze chodzi o pieniądze: przerwy na papierosa to marnowanie czasu przeznaczonego na pracę – tłumaczy. Pracodawcy testują różne metody, by zlikwidować straty związane z paleniem w miejscu pracy. Wielu sięga po sprawdzone systemy zachęt do rzucenia palenia – pisze portal PulsHR.

Przykładem jest firma Promotech z Białegostoku. Pracownicy, którzy zadeklarowali, że całkowicie zrywają z nałogiem, dostają co miesiąc dodatek do wynagrodzenia w wysokości 100 zł. Pozostali po 20 zł miesięcznie, ale są zobligowani do powstrzymywania się od palenia w czasie pracy. Na dymek mogą sobie pozwolić tylko podczas piętnastominutowej przerwy. Ci, którzy w ogóle nie zamierzają rozstawać się z nałogiem, nie dostają nic.

Z kolei firma Komputronik postanowiła sfinansować swoim pracownikom terapię pomagającą zwalczyć nałóg i rozpocząć zdrowy tryb życia.

Na wdrożenie programu antynikotynowego zdecydowała się też firma Alstom Power. W pierwszej kolejności przeprowadzono w firmie kampanię informacyjną. Drugim etapem była zakończona sukcesem sesja pilotażowa. Pozwoliła ona na pozyskanie wśród pracowników osób, które rzuciły bez problemu palenie i stały się naturalnymi ambasadorami projektu wśród swoich palących kolegów. Trzecim etapem było przeprowadzenie właściwych seminariów. Skuteczność projektu wyniosła 78 proc. Z 88 uczestników zaledwie 6 osób wróciło do palenia przed upływem 3 miesięcy.

Artykuł jest dostępny tutaj.

Logo Pracodawcy RP Logo Narodowy Program Zdrowia Logo Państwowy Zakład Higieny Logo Ministerstwa Zdrowia