Firma wolna od tytoniu

Jak stworzyć politykę antynikotynową w firmie?

Wprowadzanie działań antynikotynowych w miejscu pracy rządzi się takimi samymi prawami, jak wdrażanie każdej innej zmiany organizacyjnej. Ludzie różnią się poziomem tolerancji na nowość i część z nich nie potrafi przystosować się do zmiany. Znacznie lepiej przeprowadzać długofalowe kompleksowe działania działając krok po kroku niż podejmować nagłe i radykalne decyzje, jak wprowadzenie zakazu palenia od jutra. Likwidacja palarni jest tylko doraźnym działaniem, które nie rozwiąże problemu nikotynizmu w firmie. Palący pracownicy potrzebują realnego wsparcia, aby wydostać się z pułapki nikotynowego uzależnienia.

Krok 1: Podjęcie zobowiązania

Pracodawca przyjmuje wyraźne zobowiązanie, że polityka dotycząca tytoniu ma kluczowe znaczenie dla podejścia organizacji do zdrowia i dobrego samopoczucia pracowników.

Krok 2: Stworzenie polityki antynikotynowej

Nadrzędnym celem polityki antynikotynowej firmy powinno być niesienie pomocy palaczom w wyjściu z nałogu poprzez udzielenie fachowego wsparcia. Należy wprowadzić jasne zasady, gdzie i kiedy można palić, a w jakich miejscach jest to zabronione.

Krok 3: Pozytywna prozdrowotna kultura organizacyjna

Pracodawca zapewnia środowisko pracy sprzyjające promowaniu zdrowych zachowań i ograniczaniu używania wyrobów tytoniowych. Promuje zdrowe zachowania w zakładzie, w tym rzucenie palenia.

Krok 4: Informacja i szkolenia

Wszelkie informacje powinny być swobodnie i szeroko udostępniane, aby pracownicy wiedzieli jak uzyskać dostęp do wsparcia i z kim mogą porozmawiać o swoich potrzebach.

Krok 5: Prowadzenie kampanii motywacyjnej i informacyjnej

Firma prowadzi okresowe kampanie motywacyjne pamiętając, że palacza nie da się zmusić do rzucenia palenia. Można go jedynie do tego zachęcić i zmotywować.

Krok 6: Zapewnienie odpowiedniego wsparcia

Osoby rzucające palenie otrzymują wsparcie od przełożonych w tym procesie. Sposoby fachowego wsparcia oferowane przez firmę są promowane wśród pracowników. Zaleca się organizowanie na terenie zakładu pracy grupowych terapii behawioralnych wspomaganych lekami blokującymi głód nikotynowy.

Krok 7: Pomaganie w utrzymaniu abstynencji – promocja zdrowia i kultury niepalenia

Palący pracownicy są zachęcani do zmiany stylu życia poprzez korzystanie z benefitów pracowniczych umożliwiających aktywny styl życia lub rozwijanie pasji.

Krok 8: Stworzenie przestrzeni dla niepalących

Pracodawca organizuje miejsca/strefy wolne od dymu (odwrotność palarni), w których pracownicy niepalący mogą poczuć się komfortowo i prowadzić luźne rozmowy. Ważne jest aby były palacz mógł zamiast na papierosa wyjść na przerwę i zaznać relaksu razem z innymi niepalącymi.

Krok 9: Obalanie mitów związanych z paleniem

Palenie papierosów wiąże się z wieloma mitami i fałszywymi przekonaniami, z którymi utożsamiają się palacze. W komunikacji edukacyjnej warto wskazać je palaczom, spróbować ich uświadomić oraz wpłynąć na zmianę.

Krok 10: Promocja sukcesów

Pracownicy, którzy zerwali z nałogiem są wzmacniani i nagradzani w celu podtrzymania ich postawy. Stawiani są za pozytywny przykład dla innych.

Krok 11: Idąc dalej

Pracodawca regularnie ocenia swoje podejście do używania wyrobów tytoniowych oraz identyfikuje obszary, w których może się rozwijać, raportując postępy wszystkich pracowników.

Logo Pracodawcy RP Logo Narodowy Program Zdrowia Logo Państwowy Zakład Higieny Logo Ministerstwa Zdrowia