Firma wolna od tytoniu

Jak przygotować się do odstawienia papierosów?

Przypomnij sobie pierwszego papierosa. Kiedy to było i w jakich okolicznościach? Czy podejmowałeś wtedy świadomą decyzję, że będziesz palił przez lata? W jakich sytuacjach i okolicznościach dzisiaj palisz?

Zaczynamy palić jako dzieci lub nastolatki, najczęściej z ciekawości albo zachęceni przez kogoś z otoczenia. Pierwsze papierosy wcale nie smakują dobrze i musimy nauczyć się palić oraz przyzwyczaić nasz organizm do wdychania dymu tytoniowego. To element pułapki nikotynowej. Nie smakuje to nam i na początku palenia mamy pełną kontrolę gdzie i ile palimy.

W konsekwencji dochodzimy do przekonania, że w każdej chwili będziemy mogli zrezygnować z palenia. Pierwszą próbę rzucenia najczęściej robimy jednak dopiero po latach, jak jesteśmy już uzależnieni i automatycznie oraz bezrefleksyjnie sięgamy po kolejne papierosy.

Przeanalizuj ile razy próbowałeś rzucić palenie i jak długo udało Ci się nie palić?

W jakich sytuacjach najtrudniej Ci było wytrzymać w niepaleniu? Czy często myślałeś, aby sobie jednak zapalić? Czy odczuwałeś wyraźny brak papierosa i tęskniłeś za paleniem? Jak czułeś się fizycznie, a jak psychicznie? Stosowałeś jakieś dodatkowe metody lub leki? Czy były pomocne? W jakich okolicznościach wróciłeś do nałogu? Jak się potem czułeś?

Jeśli to Twoja pierwsza próba zerwania z nałogiem zastanów się, co czujesz, gdy przez kilka godzin nie możesz zapalić? Lubisz palić? Co robisz, aby czasem powstrzymać się od palenia? Zwróć uwagę czy jest to dla Ciebie trudność, czy pojawiają się jakieś dolegliwości (np. rozdrażnienie, problemy z koncentracją)? W jakich sytuacjach musisz palić?

Jeśli szczerze odpowiedziałeś na powyższe pytania, to wiesz, co spowodowało, że palisz dalej.

Wiesz, czego i w jakich sytuacji unikać oraz które dobre doświadczenia można wykorzystać chcąc powstrzymać się od palenia. Jeżeli jest Ci trudno, to śmiało skorzystaj z profesjonalnego wsparcia.

Chcąc przestać palić trzeba zmienić swoje podejście do palenia i zredukować do zera głód psychiczny.

Można to zrobić dzięki terapii poznawczo-behawioralnej, aby poprzez wiedzę wpłynąć na zmianę swojego zachowania. Dzięki pracy z terapeutą, który wyjaśnia na czym polega uzależnienie od nikotyny i specyfika nałogu, możliwa jest zmiana nastawienia i opanowanie pokusy palenia. Palacz zaczyna rozumieć swój nałóg i wreszcie może nad nim zapanować.

Logo Pracodawcy RP Logo Narodowy Program Zdrowia Logo Państwowy Zakład Higieny Logo Ministerstwa Zdrowia